Center for mindfulness

Rentoutus ja stressinhallinta

hyväksyvän tietoisen läsnäolon avulla

Tie tasapainoisempaan tulevaan!

Leenan lääkkeet stressiin

Stressikierrettä katkaisemaan

Teksti Liisa Yli-Ketola
Hyväksyvä läsnäolo tarkoittaa tietoista mietiskelyn hetkeä, jolloin sallitaan ja hyväksytään kaikki tuntemukset.

Tällaisena ”mindfulness”-menetelmän kehitti amerikkalainen professori JonKabat- Zinn 25 vuotta sitten. Viime vuosina oppeja on Suomeen tuonut Saksassa asuva kehopsykoterapeutti Leena Pennanen. Hän perusti rentoutus ja stressinhallintaan keskittyvän keskuksensa Helsinkiin vuonna 2005. Opettamassa hän kiertää eri puolilla Suomea, koska näkee työssään, miten menetelmä voi auttaa ihmisiä.

– Tämä ei ole kohdennettu psyykkisesti sairaille, vaan tavallisesta arjestaan selviytyjille, usein tunnollisille suorittajille, huolehtijoille, jotka keräävät asioita sisälleen. Tosin alunperin menetelmä kehitettiin kroonisesti sairaiden hoitoon, Leena Pennanen kertoo. ? Uusimpana ihmisryhmänä mielen ja kehon yhteistoiminnasta ovat kiinnostuneet nuoret opiskelijat ja miehet. Se kertoo siitä, että on tarvetta katkaista stressikierrettä kotikonstein, hän jatkaa. Tarkoituksena kolmella meditaatiolajilla on kehittää itselleen kykyä huomioida se, mitä juuri nyt kehossa ja mielessä tapahtuu. Ajatuksissa ei siirrytä minnekään, niitä ei suunnata positiivisiin tai negatiivisiin asioihin esimerkiksi musiikilla tai kuvilla, vaan yritetään hetki olla epämukavienkin tunteiden kanssa läsnä. Yleensä harjoitukset kestävät puolesta tunnista tuntiin. Niitä tehdään istuen, maaten tai joogaten. Ohjaaja luo tilanteen, pitää hetket turvallisina.

– Tarpeeksi pitkään, kun siinä ollaan, kunkin oman havainnoinnin piiriin alkaa nousta asioita kehosta ja mielestä. Tämä on keskeneräisyyden sietämistä. Pikkuhiljaa hermoyhteydet muuttuvat ja on tutkittu, että ihmisissä oikeasti tapahtuu muutoksia kyvyssä sietää elämänmyrskyjä, stressiä, paniikkihäiriötilanteita. Kysymykseen, miten nykyihminen löytää itselleen oikean menetelmän arjen kiireistä selviytymiseen, Leena Pennanen vastaa:

&ndash Täytyy kokeilla. Valitettavasti etsimiseen menee rahaa ja välillä rahaa menee vääriinkin valintoihin. Tärkeintä on, ettei usko tai tee mitään sellaista, mikä ei lähtökohtaisesti tunnu itsestä hyvältä. Kaikkea täytyy voida kyseenalaistaa ja ihmetellä. Voi olla niin, ettei ymmärrä kaikkea, mutta joiltakin osin menetelmä tuntuu myös järkevältä ja itselle hyvältä. Tietenkin ihmiset painattavat ja jaksavat omin voimin jonkin aikaa, mutta kun tuska painaa tarpeeksi, aletaan hakea apua eri hoitomuodoista ja terapioista. Siinä on vain kokeilemisen tie.

© Leena Pennanen 2006 | Mindfulness - hyväksyvä tietoinen läsnäolo